Boetevrije Bibliotheek

De Bibliotheek Zuidoost Fryslân boetevrij

De bibliotheek begint 2018 heel goed!!

Geen boetes meer

Boetes leiden vaak tot veel ergernis in de Bibliotheek. We willen een gastvrije, klantvriendelijke organisatie zijn en daar passen boetes niet bij. Wij helpen je liever bij het vinden van een boek of met het antwoord op een vraag. Lezen en plezier in lezen zijn voor kinderen belangrijk voor hun ontwikkeling. Boetes kunnen een drempel zijn.

Vanaf 1 januari zijn we daarom een boetevrije Bibliotheek. Je kunt in het nieuwe jaar zonder portemonnee naar de Bibliotheek. Er staan je geen vervelende verrassingen meer te wachten als je boeken dvd’s of tijdschriften na de leentermijn terugbrengt. Ook betaal je geen leengeld meer voor onze collectie ACTUEEL. 

Natuurlijk moeten de boeken, ook in het nieuwe jaar, gewoon teruggebracht worden. Via e-mail kunnen wij je attent maken op het moment dat je leentijd afloopt. Je krijgt, net als anders, een berichtje van ons als de leentermijn is afgelopen. En uiteindelijk een factuur met administratiekosten als de materialen nog steeds niet teruggebracht zijn.

Veelgestelde vragen

Hieronder staat het antwoord op een aantal vragen die je wellicht hebt. Wil je meer weten of staat je vraag er niet bij? Je kunt dan het beste contact opnemen met de Bibliotheek waar je leent.

1. Waarom wordt de bibliotheek boetevrij?
Uit onderzoek onder onze leden en uit de reacties van leden aan de balie, blijkt dat de boetes de grootste ergernis van onze leden zijn. Die irritaties willen we wegnemen; we willen de drempel om lid te worden zo laag mogelijk maken. Boetevrij maakt het lidmaatschap een stuk aantrekkelijker.Vooral ook voor kinderen. Die zijn tot hun 18de gratis lid, maar mogen soms van hun ouders niet meer lenen omdat er boetes betaald moeten worden bij te laat inleveren.

Geen te laat gelden sluit aan bij onze uitgangspunten: wij willen een gastvrije, klantvriendelijke en voor iedereen toegankelijke bibliotheek zijn.

2. Kan ik nu zo lang lenen als ik wil?
De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag elk bibliotheeklid voldoende keus bieden. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende boeken en andere materialen ook op tijd weer terugbrengt. Daar hebben we allemaal belang bij. Als iemand anders een boek weer terugbrengt, dan kun jij het weer lenen.

Als de uitleentermijn bijna verlopen is, ontvang je een inleverattentie per email. Wil je je boeken e.d. langer houden, dan kun je vanaf januari 2018 nog slechts eenmaal verlengen. Dit eenmalige verlengen is gratis. Als een ander bibliotheeklid de titels gereserveerd heeft, is verlengen niet mogelijk.

3. Wat gebeurt er als ik een boek of andere materialen niet inlever?
Nadat de leentermijn is verstreken, ontvang je een inleverherinnering. Als je de geleende materialen daarna nog steeds niet inlevert, gaan we er vanuit dat je deze materialen wilt houden en ontvang je een factuur voor de vervangingskosten. Breng je de materialen alsnog terug, dan hoef je de boeken niet te betalen. Maar wel de administratiekosten.

4. Ik ben nooit te laat met inleveren. Geldt dit ook voor mij?
Fijn dat je de inleverdata altijd goed in de gaten houdt. Dat biedt andere leden de kans om de door jou geleende materialen snel te lenen. De boetevrije Bibliotheek is voor alle bibliotheekleden, dus ook voor jou. Handig als het een keertje slecht weer is of als je liever een dag later de materialen inlevert.

5. Hoef ik nu mijn oude boetes niet meer te betalen?
Openstaande bedragen voor te laat terugbrengen van de afgelopen jaren blijven staan. Je moet deze nog steeds betalen.

6. Ik heb nog een deposito op de kaart staan?
Als je dat kenbaar maakt, kunnen wij het deposito terugstorten.